Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna
w Morągu

A A+ A++
szukaj
OfertaPracownicyPrzepisy prawneRejon działaniaKontaktPliki do pobraniaStart



Materiały.sieć.autyzm

04 Marca 2016 godz: 08:48:31

KONCEPCJA SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA

 

Nazwa sieci: TWORZENIE OPTYMALNYCH WARUNKÓW DLA UCZNIA Z AUTYZMEM I ZESPOŁEM ASPERGERA W EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ NA I ETAPIE EDUKACYJNYM

 Podmiot realizujący: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Morągu

Czas trwania: wrzesień 2016 – czerwiec 2017r. (rok szkolny 2016/2017)

Grupa docelowa: Nauczyciele realizujący edukację włączającą uczniów z autyzmem i zespołem                                              Aspergera na I etapie edukacyjnym

Cel ogólny: Poznanie specyfiki pracy oraz nabycie przez uczestników praktycznych umiejętności tworzenia optymalnych warunków do pełnego uczestnictwa uczniów z zaburzeniami ze  spectrum autyzmu w życiu klasy          i szkoły (w wymiarze edukacyjnym, emocjonalno-społecznym) – I etap edukacyjny.

Cele szczegółowe:

  1. Uczestnicy poszerzą wiedzę na temat funkcjonowania osób z autyzmem.
  2. Uczestnicy poznają potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera we własnym środowisku szkolnym.
  3. Uczestnicy wypracują metody i wybiorą techniki pomocne dziecku z autyzmem i zespołem Aspergera w przypadku zaburzeń w uczeniu się.
  4. Uczestnicy poznają wpływ motywacji na zaangażowanie uczniów z autyzmem w tok zajęć lekcyjnych
  5. Uczestnicy zaadaptują ocenianie wewnątrzszkolne do możliwości i potrzeb rozwojowych uczniów z autyzmem.
  6. Uczestnicy wypracują metody minimalizujące występowanie zachowań zakłócających funkcjonowanie ucznia z autyzmem w klasie szkolnej.
  7. Uczestnicy poszerzą umiejętność współpracy z rodzicami oraz z innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera.

Proponowany program pracy sieci:

Przykładowe zagadnienia do omówienia (tematyka spotkań oraz aktywności między spotkaniami):

  1. Charakterystyka osób z autyzmem.
  2. Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci ze spectrum autyzmu.
  3. Miejsce ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera w edukacji włączającej.
  4. Poznanie skutecznych metod w pracy z dzieckiem z autyzmem/zespołem Aspergera.
  5. Uczestnicy sieci wypracowują skuteczne sposoby w pracy z dzieckiem autystycznym w klasie szkolnej.
  6. Poruszenie problematyki oceniania. Zjawisko przewagi kar w edukacji.
  7. Rola chwalenia i pozytywnego podsumowania w osiąganiu sukcesów każdego dziecka, a w szczególności ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera.
  8. Wypracowanie i zastosowanie systemu motywacyjnego oraz formułowanie opisowych ocen i informacji zwrotnych dla ucznia z autyzmem.
  9. Doskonalenie umiejętności właściwego opisywania i interpretacji zachowań.
  10. Szukanie skutecznych strategii radzenia sobie z pojawiającymi się u ucznia z autyzmem zachowaniami zakłócającymi pracę w klasie.
  11. Rozwijanie pożądanych zachowań społecznych.
  12. Skuteczne komunikowanie się pomiędzy nauczycielem a rodzicem.
  13. Współdziałanie z rodzicami oraz specjalistami pracującymi z uczniem z autyzmem i zespołem Aspergera.

Przykładowy harmonogram działań:

  1. Spotkanie pierwsze – stacjonarne

                Tematyka: Poszerzanie wiedzy na temat funkcjonowania osób z autyzmem. 

  1. Pomiędzy spotkaniami

    Tematyka: Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera

  2. Spotkanie drugie – stacjonarne

    Tematyka: Poznanie skutecznych metod pracy z dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera.  Uczestnicy sieci wypracowują skuteczne sposoby pracy z dzieckiem autystycznym i zespołem Aspergera w klasie szkolnej.

  3. Pomiędzy spotkaniami

    Tematyka: Poznanie skutecznych metod pracy z dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera – zastosowanie we własnej praktyce szkolnej.

  4. Spotkanie trzecie – stacjonarne

    Tematyka: Wpływ motywacji na zaangażowanie uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera w tok zajęć lekcyjnych. Modyfikacja wewnątrzszkolnych zasad oceniania do możliwości i potrzeb rozwojowych uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera.

  5. Pomiędzy spotkaniami

    Tematyka: Wypracowanie i zastosowanie systemu motywacyjnego oraz formułowanie opisowych ocen i informacji zwrotnych dla ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera.

  6. Spotkanie czwarte – stacjonarne

    Tematyka: Doskonalenie umiejętności właściwego opisywania i interpretacji zachowań. Szukanie skutecznych strategii radzenia sobie z pojawiającymi się u ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera zachowaniami zakłócającymi pracę w klasie. Rozwijanie pożądanych zachowań społecznych.

  7. Pomiędzy spotkaniami

    Tematyka: Praca nad metodami minimalizującymi występowanie zachowań zakłócających funkcjonowanie ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera w klasie szkolnej.

  8. Spotkanie piąte – stacjonarne

    Tematyka: Współdziałanie z rodzicami oraz specjalistami pracującymi z uczniem z autyzmem i zespołem Aspergera.

     

                                                                                                                                                                                                                                   Opracowała: Dorota Miś – pedagog

                                                                                                                                  na podstawie materiałów autorstwa

                                                                                                          Grety Dębińskiej, Anny Florek, Katarzyny Hamerlak

                                                                                                            zawartych na stronie www.doskonaleniewsieci.pl

 

 

 

 

EKul

do góry

Strona GłównaOfertaPracownicyPrzepisy prawneRejon działaniaKontaktStart

adres: ul. Leśna 6, 14-300 Morąg, telefon/fax: (0-89) 757 20 11, komórkowy: 502 740 813, e-mail: pppmorag@poczta.fm