KONCEPCJA SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA
Nazwa sieci: TWORZENIE OPTYMALNYCH WARUNKÓW DLA UCZNIA Z AUTYZMEM I ZESPOŁEM ASPERGERA W EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ NA I ETAPIE EDUKACYJNYM
Podmiot realizujący: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Morągu
Czas trwania: wrzesień 2016 – czerwiec 2017r. (rok szkolny 2016/2017)
Grupa docelowa: Nauczyciele realizujący edukację włączającą uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera na I etapie edukacyjnym
Cel ogólny: Poznanie specyfiki pracy oraz nabycie przez uczestników praktycznych umiejętności tworzenia optymalnych warunków do pełnego uczestnictwa uczniów z zaburzeniami ze spectrum autyzmu w życiu klasy i szkoły (w wymiarze edukacyjnym, emocjonalno-społecznym) – I etap edukacyjny.
Cele szczegółowe:
- Uczestnicy poszerzą wiedzę na temat funkcjonowania osób z autyzmem.
- Uczestnicy poznają potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera we własnym środowisku szkolnym.
- Uczestnicy wypracują metody i wybiorą techniki pomocne dziecku z autyzmem i zespołem Aspergera w przypadku zaburzeń w uczeniu się.
- Uczestnicy poznają wpływ motywacji na zaangażowanie uczniów z autyzmem w tok zajęć lekcyjnych
- Uczestnicy zaadaptują ocenianie wewnątrzszkolne do możliwości i potrzeb rozwojowych uczniów z autyzmem.
- Uczestnicy wypracują metody minimalizujące występowanie zachowań zakłócających funkcjonowanie ucznia z autyzmem w klasie szkolnej.
- Uczestnicy poszerzą umiejętność współpracy z rodzicami oraz z innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera.
Proponowany program pracy sieci:
Przykładowe zagadnienia do omówienia (tematyka spotkań oraz aktywności między spotkaniami):
- Charakterystyka osób z autyzmem.
- Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci ze spectrum autyzmu.
- Miejsce ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera w edukacji włączającej.
- Poznanie skutecznych metod w pracy z dzieckiem z autyzmem/zespołem Aspergera.
- Uczestnicy sieci wypracowują skuteczne sposoby w pracy z dzieckiem autystycznym w klasie szkolnej.
- Poruszenie problematyki oceniania. Zjawisko przewagi kar w edukacji.
- Rola chwalenia i pozytywnego podsumowania w osiąganiu sukcesów każdego dziecka, a w szczególności ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera.
- Wypracowanie i zastosowanie systemu motywacyjnego oraz formułowanie opisowych ocen i informacji zwrotnych dla ucznia z autyzmem.
- Doskonalenie umiejętności właściwego opisywania i interpretacji zachowań.
- Szukanie skutecznych strategii radzenia sobie z pojawiającymi się u ucznia z autyzmem zachowaniami zakłócającymi pracę w klasie.
- Rozwijanie pożądanych zachowań społecznych.
- Skuteczne komunikowanie się pomiędzy nauczycielem a rodzicem.
- Współdziałanie z rodzicami oraz specjalistami pracującymi z uczniem z autyzmem i zespołem Aspergera.
Przykładowy harmonogram działań:
-
Spotkanie pierwsze – stacjonarne
Tematyka: Poszerzanie wiedzy na temat funkcjonowania osób z autyzmem.
-
Pomiędzy spotkaniami
Tematyka: Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera
-
Spotkanie drugie – stacjonarne
Tematyka: Poznanie skutecznych metod pracy z dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera. Uczestnicy sieci wypracowują skuteczne sposoby pracy z dzieckiem autystycznym i zespołem Aspergera w klasie szkolnej.
-
Pomiędzy spotkaniami
Tematyka: Poznanie skutecznych metod pracy z dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera – zastosowanie we własnej praktyce szkolnej.
-
Spotkanie trzecie – stacjonarne
Tematyka: Wpływ motywacji na zaangażowanie uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera w tok zajęć lekcyjnych. Modyfikacja wewnątrzszkolnych zasad oceniania do możliwości i potrzeb rozwojowych uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera.
-
Pomiędzy spotkaniami
Tematyka: Wypracowanie i zastosowanie systemu motywacyjnego oraz formułowanie opisowych ocen i informacji zwrotnych dla ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera.
-
Spotkanie czwarte – stacjonarne
Tematyka: Doskonalenie umiejętności właściwego opisywania i interpretacji zachowań. Szukanie skutecznych strategii radzenia sobie z pojawiającymi się u ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera zachowaniami zakłócającymi pracę w klasie. Rozwijanie pożądanych zachowań społecznych.
-
Pomiędzy spotkaniami
Tematyka: Praca nad metodami minimalizującymi występowanie zachowań zakłócających funkcjonowanie ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera w klasie szkolnej.
-
Spotkanie piąte – stacjonarne
Tematyka: Współdziałanie z rodzicami oraz specjalistami pracującymi z uczniem z autyzmem i zespołem Aspergera.
Opracowała: Dorota Miś – pedagog
na podstawie materiałów autorstwa
Grety Dębińskiej, Anny Florek, Katarzyny Hamerlak
zawartych na stronie www.doskonaleniewsieci.pl
|