PROPOZYCJE ZASAD WSPÓŁPRACY
PORADNI PSYCHOLOGICZNO–PEDAGOGICZNEJ W MORĄGU
Z PRZEDSZKOLAMI, SZKOŁAMI I PLACÓWKAMI
W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
Podstawa prawna:
1. Rozporządzenia MEN z dnia 1 lutego 2013 w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2013 poz. 199 ze zm. z 2017 r. poz. 1647)
2.Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz. 1591 ze zm. z 2022 r. poz. 1593)
3.Rozporządzenie MEN z dnia 14września 2017 r. w sprawie opinii i orzeczeń wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. 2017 poz. 1743)
Cel główny:
Usprawnienie współpracy między poradnią i przedszkolami, szkołami i placówkami mającymi siedzibę na terenie działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Morągu.
Cele szczegółowe:
- nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek oraz pracownicy poradni znają swoje kompetencje;
- udzielają skutecznie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- podejmują wspólne działania w sprawach edukacji i wychowania dzieci i wspierają się wzajemnie.
PROPOZYCJE ZADAŃ
REALIZOWANYCH PRZEZ PRZEDSZKOLA, SZKOŁY, PLACÓWKI I PORADNIĘ
W RAMACH WZAJEMNEJ WSPÓŁPRACY:
1) Działania realizowane przez pracowników PORADNI:
- przedstawienie propozycji zasad współpracy zgodnie z obowiązującymi przepisami i potrzebami placówek;
- udostępnienie oferty programowej na rok szkolny 2023/2024;
- dokonanie analizy zapotrzebowania na określone formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz określenie możliwości przeprowadzenia wybranych zajęć w placówkach (z uwzględnieniem zasobów kadrowych poradni);
- diagnozowanie dzieci i młodzieży w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci
i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu - według kolejności zgłoszeń na wniosek rodziców dziecka, w szczególnych przypadkach poza kolejnością;
- diagnozowanie dzieci lub uczniów na wniosek dyrektora placówki i określanie sposobu rozwiązania problemu, jeśli efekty dotychczas udzielonej pomocy psychologiczno–pedagogicznej w placówce nie są wystarczające;
- zwracanie się do dyrektora przedszkola, szkoły, placówki o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów na potrzeby prowadzonej diagnozy
i wydawanych dokumentów (opinia i orzeczenie) w celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka lub ucznia;
- wydawanie opinii lub orzeczenia na pisemny wniosek rodziców lub opiekunów prawnych dziecka lub ucznia;
- we współpracy z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami oraz rodzicami przeprowadzanie analizy funkcjonowania dziecka lub ucznia uwzględniającej efekty dotychczas udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (dotyczy osób w przypadku których zachodzi konieczność wydania opinii o zindywidualizowanej ścieżce realizacji rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub zindywidualizowanej ścieżce kształcenia);
- prowadzenie działań informacyjno-szkoleniowych na terenie placówek dla rodziców lub nauczycieli zgodnie ze zgłoszonymi przez przedszkola i szkoły potrzebami i ustalonym harmonogramem;
- w szczególnych przypadkach prowadzenie obserwacji dziecka lub ucznia na terenie placówki na pisemny wniosek przedszkola lub szkoły i za zgodą rodziców/opiekunów prawnych, a także na wniosek rodzica/opiekuna (po uzgodnieniu z przedstawicielem placówki);
- udzielanie zgłaszającym się nauczycielom, rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka lub ucznia porad i konsultacji w sprawach edukacyjnych i wychowawczych;
- prowadzenie na terenie placówek przesiewowych badań wzroku, słuchu zgodnie z potrzebami;
- wspieranie placówek w pracy z dziećmi lub uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- w szczególnych sytuacjach (na wniosek dyrektora lub nauczyciela, pedagoga, psychologa) prowadzenie działań z zakresu interwencji kryzysowej;
- uczestniczenie na pisemny wniosek dyrektora placówki i za zgodą rodziców/opiekunów prawnych
w zespołach opracowujących wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania ucznia, indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny lub indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- wspieranie nauczycieli w rozpoznawaniu szczególnych uzdolnień oraz pracy z uczniem zdolnym;
- kontynuowanie w roku szkolnym 2023/2024 sieci współpracy i samokształcenia dla pedagogów szkolnych i pedagogów specjalnych;
- prowadzenie na terenie placówek grupowych badań zawodoznawczych oraz indywidualnych konsultacji dotyczących wyboru kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kształcenia
i kariery zawodowej dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych;
- udzielanie pomocy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;
- …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2) Działania realizowane przez pracowników PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ i PLACÓWEK:
- uczestniczenie przedstawiciela placówki w spotkaniach organizowanych przez poradnię;
- przedstawienie na piśmie zapotrzebowania na określone formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w roku szkolnym 2023/2024;
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności
w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań;
- realizowanie zaleceń zawartych w opinii lub orzeczeniu;
- współpraca z poradnią oraz rodzicami dziecka w przeprowadzeniu analizy funkcjonowania dziecka uwzględniającej efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej (dotyczy dzieci w przypadku których zachodzi konieczność wydania opinii
o zindywidualizowanej ścieżce realizacji rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub zindywidualizowanej ścieżce kształcenia);
- występowanie dyrektora placówki do poradni, za zgodą rodziców dziecka, z wnioskiem
o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka w przypadku, gdy mimo udzielanej podopiecznemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce nie następuje poprawa jego funkcjonowania;
- wydawanie opinii przez nauczycieli lub specjalistów o funkcjonowaniu dziecka w placówce na potrzeby diagnozy przeprowadzanej w poradni;
- wyznaczenie przez dyrektora placówki, nauczyciela lub pomocy nauczyciela/specjalisty pracującego z dzieckiem do uczestnictwa z głosem doradczym w posiedzeniu Zespołu Orzekającego (na wniosek przewodniczącego Zespołu i za zgodą rodzica dziecka);
- organizowanie na terenie placówki różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży;
- w sytuacjach trudnych korzystanie z pomocy zewnętrznej (np. pracowników poradni);
- w szczególnych przypadkach zgłaszanie do poradni, za zgodą rodziców, wniosku o obserwację dziecka lub ucznia na terenie placówki;
- informowanie rodziców o zasadach i możliwościach korzystania ze specjalistycznej pomocy
w poradni;
- zapewnianie odpowiednich warunków do przeprowadzenia przezpracowników poradni przesiewowych badań wzroku, słuchu na terenie placówki zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem;
- umożliwienie pracownikom poradni realizacji działań informacyjno–szkoleniowych skierowanych do rodziców i nauczycieli zgodnie ustalonym harmonogramem;
- w szczególnych przypadkach występowanie do dyrektora poradni o przeprowadzenie interwencji kryzysowej;
- udział specjalistów pracujących w placówkach w sieci współpracy i samokształcenia dla pedagogów szkolnych i pedagogów specjalnych;
- …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3) Zespoły zadaniowe do współpracy z placówkami:
Zespół do współpracy z przedszkolami
Elżbieta Alniewicz – psycholog, lider zespołu
Dorota Miś – oligofrenopedagog
Agnieszka Rutkowska - neurologopeda
Ewa Klimbejn - logopeda
Zespół ds. współpracy ze szkołami podstawowymi
Joanna Kłosińska – pedagog, lider zespołu
Lidia Sekular – pedagog
Czarnecka Ewelina – psycholog
Ewa Kołodziej - neurologopeda
Zespół ds. współpracy ze szkołami ponadpodstawowymi:
Kamila Wołejko – psycholog, lider zespołu
Eugeniusz Kulawiak – psycholog
Magdalena Krawczak - psycholog
Zespół ds. współpracy z placówkami specjalnymi
Ewelina Czarnecka – psycholog; lider zespołu
Ewa Kołodziej – neurologopedia
Jerzy Adamowicz – pedagog
Joanna Kłosińska - pedagog
Zespół do współpracy z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, ds.
wspierania rodzin zastępczych i adopcyjnych (współpraca z PCPR).
Eugeniusz Kulawiak – psycholog, lider zespołu
Dorota Miś – pedagog
Kamila Wołejko – psycholog
Elżbieta Alniewicz - psycholog
4) Dane niezbędne do zgłoszenia zapotrzebowania na zajęcia w formie pisemnej drogą mailową lub tradycyjną korespondencją:
Lp.
|
Temat do realizacji
|
Odbiorcy
|
Przybliżony termin realizacji
|
Osoba odpowiedzialna za realizację zadania
w przedszkolu
|
Telefon kontaktowy
|
1.
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
5) Zadania do realizacji wykraczające poza przedstawioną ofertę zajęć, a wynikające z aktualnych potrzeb placówki
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
6) Inne uwagi dotyczące planowania wzajemnej współpracy w roku szkolnym 2023/2024.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
7) Dane kontaktowe:
Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących
im. 9 Drezdeńskiej Brygady Artylerii
i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Morągu
ul. Kujawska 1, 14-300 Morąg
Adres poradni: Leśna 6, 14-300 Morąg
Tel.: 89 757 20 11, 502 740 813
e-mail: pppmorag@poczta.fm
www.pppmorag.com.pl
………………………………………… ………………………………………………..
(miejscowość, data) (podpis dyrektora placówki)
|